Making of: Nacht Van De Struisvogel.

Disclaimer: Voor u dit leest wil ik nog eens duidelijk maken dat 99,5% van deze strip het werk is van David Felizarda Real. Alsook schrijf ik dit aangezien er een dikke kans is dat ik mijn verhaal niet veel zal moeten vertellen. Als ze een live podcast voor 700 man negeren of dat ik al 10 jaar comedy doe zonder mezelf uit te hoeren voor televisie, is de kans dik dat er niet veel hoofden keren naar mijn strip. Tenslotte zijn er zoveel die een strip uitbrengen gebaseerd op een podcast in Vlaanderen.

Mosselen-US-comic-formaat-(marges-7)(1)-2

De mensen die mijn boek gelezen hebben of mijn verhaal kennen weten intussen wel dat het voor mij ooit allemaal begon met een stripverhaal.
Een goede 20 jaar geleden vond ik bij mijn tante in een kast vol Jommeke’s één strip van Urbanus. Waar die fascinatie met het hoofdfiguur heen gegaan is kunnen jullie wel raden.
Maar de strip zelf was iets dat ik nog nooit gezien had. Het taalgebruik, de “naaktheid” van sommige figuren, de dingen die op de achtergrond gebeuren. Het was een boekje waar ik ettelijke uren kon naar staren. Tot op vandaag ontdek ik nog steeds grappen in de Urbanus-strip die ik gemist had.

Ik ga niet liegen, als kind wou ik origineel postbode worden. Ja, qua ambitie ontbrak het mij niet. Maar sinds de ontdekking van de Urbanus-strip ging kleine Xander striptekenaar worden. En die ambitie heeft hij best lang volgehouden. Hij maakte strips over zijn klasgenootjes, ging naar de tekenschool en begon KSO te volgen. En toch is dat plan ergens onderweg in een schuif terecht gekomen. Die strips over zijn klasgenootjes waren écht wel incrowd, in de tekenschool werd er toch voornamelijk veel geknutseld en het had al tof geweest moest hij in die KSO-richting eens een potlood mogen gebruiken.

Daarna kwam schoolmoeheid, problemen thuis en de comedy-carrière.

We spoelen door naar juni 2015. Ik had net twee seizoenen redactie van ‘De Ideale Wereld’ achter de rug en het stond al in de sterren geschreven dat het ook mijn laatste gingen zijn. Ik heb er veel uit geleerd maar ik had niet gedacht dat de creatieve dip zo groot ging zijn. Na een klein jaar iedere dag nieuwe content te moeten schrijven was het moeilijk om daar afstand van te nemen. Iedere dag dat ik niets geschreven had voelde verloren aan. En zo startte Xander zijn wilde zomer van scripts voor halve boeken, matige series en onverkoopbare films. Gewoon op zoek naar het volgende project waar ik mijn energie ging in steken.

Wat in mijn hoofd bleef rondspoken was een animatiefilm van ‘Mosselen om Half Twee’. Iets waar iedereen hun stem zou kunnen gebruiken. Maar animatie is afschuwelijk traag om te maken en niet te vergeten pokkeduur. Dus dat idee werd een beetje opzij geschoven. En toen kwam er onze 4e verjaardag van ‘Mosselen om Half Twee’. Ieder jaar lezen we een strip voor. We zijn 2 jaar geleden begonnen met ‘Jommeke’ en vorig jaar deden we ‘Suske & Wiske’ live voor een publiek. Na de show zaten we na te praten wat de volgende logische stap zou zijn en we kwamen uit op ‘zou het niet tof zijn om onze eigen strip te hebben’.

Het idee bleef een tijdje rondspoken en toen heb ik beslist om het gewoon te proberen. Of het nu animatie of een strip ging worden, we gingen sowieso een tekenaar nodig hebben. Ik heb toen beroep gedaan op ‘David Felizarda Real’ die ons artwork al had gemaakt en ook ervaring had met zijn eigen stripreeks. Ik heb toen aan de rest van de jongens gevraagd of ik dit alleen kon doen als passieproject. Ik wou gewoon mijn demonen wat kunnen verdrijven in Final Draft. Ik ben beginnen schrijven en Feli beginnen tekenen onder het motto ‘We zien wel waar het heen gaat.’.

Eind augustus 2015 heb ik de laatste versie van het script van ‘Nacht Van De Struisvogel’ naar Feli opgestuurd. Het eindresultaat was ongeveer 43 blz. Ik heb geen idee wat de gemiddelde lengte was van een script voor een strip. Het maakte ook niet uit want het plan was de strip zelf uitgeven. Ik denk dat het pas echt in stroomversnelling is geraakt toen we de eerste 10 bladzijden kregen van Feli. Ik wou origineel het verhaal een beetje geheim houden naar de jongens maar ik wou ook hun goedkeuring. Tenslotte was ik hun persoon aan het gebruiken hiervoor. Godzijdank waren zij enthousiast en vonden ze dat ik ‘hun stem’ goed weergaf. (Het zou mogen na er 5 jaar op te luisteren.)

Het was toen dat ik beslist heb om de strip toch eens te tonen aan diverse uitgeverijen. Want dat wild idee trok verdomme toch hard op een échte strip (danku Feli) en die figuurtjes zijn geboren om in een strip te zitten (danku jongens). En ja, dat verhaal en die teksten zijn origineel en grappig genoeg om een deftig verhaal te vormen (fuck you, hier bedank ik mezelf.)
Evident was het niet. Ik wist dat we niet hoogmoedig moesten zijn en mikken naar 50.000 exemplaren. Alsook was het niet de bedoeling om er nog te maken dus die strip ging 96 bladzijden lang zijn terwijl de meeste strips er maar 48 bevatten. En toch is er een uitgeverij moedig genoeg geweest om ons op te pikken. Op basis van de geweldige tekeningen en een trouwe fanbase.

Een dik uur geleden heb ik Feli mijn zegen gegeven en is de finale versie naar de uitgeverij gegaan. Tussen nu en zes weken ligt hij in de winkel. Iedere dag blader ik door de pdf. Hij staat zowel op mijn PC, mijn macbook én mijn iPhone. Het is van fierheid. Zoals jonge ouders blijven staren naar hun kind. Het is geleden van mijn eerste DVD dat ik zoveel detail en tijd in een project heb gestoken.

Het is moeilijk om over de strip zelf te praten zonder het plot weg te geven. Wat ik wel kan zeggen is dat échte kennis van ‘Mosselen om Half Twee’ niet echt nodig is om de strip te kunnen volgen. Het maakt de ervaring natuurlijk béter maar het is duidelijk zonder. De zes figuurtjes staan op zich en spreken voor zich. Je hebt drie ‘straight men’ en drie ‘monkeys’. Xander, Seppe en Gilles zijn tekstueel grappig en duwen het verhaal voort. William, Geens en Dimi zijn comic relief en doen maar wat. Hoe we zijn in de podcast, daar zijn we de ultieme stereotypes van in de strip. Dimi is meestal met zijn eigen verhaal bezig, Geens is altijd iets aan het eten, William is gewoon ongelooflijk schattig en zelfs Xander heeft in de strip lange tenen.

Mosselen-US-comic-formaat-(marges-7)(1)-68

De strip is ook nog steeds gebaseerd op de podcast maar dat wil niet zeggen dat het 96 blz gesprekken aan een tafel zijn. Het verhaal neemt halverwege een andere wending en zit boordevol actie. We hebben er expres nog niet veel van laten zien om iedereen te verrassen. Maar zoals Seppe zou zeggen: de laatste 30 blz zijn echt waanzin.

Het is bijna onmogelijk om Feli zijn werk nog meer te bejubelen. Een goede tekenaar maakt een goed script nog beter en dat is wat hij exact gedaan heeft. Als de grappen er niet uit zien zoals ik ze voor ogen had, dan heeft hij ze gewoon beter gemaakt. Het heeft hevige invloeden van Scott Pilgrim Vs The World, Steven Universe, Rick And Morty en Gravity Falls en ziet er gewoon prachtig uit.
Niet te vergeten dat we iedere pagina gevuld hebben met referenties naar de podcast of knipogen naar sitcoms, cartoons of films. Ik ontdek er zelf nog steeds bij iedere visie.

Ik hoop dat iedereen een exemplaar online koopt of oppikt in de winkel. We gaan ons best doen om hem in uw handen te krijgen. Ik ga persoonlijk alle stripwinkels en beurzen af om mijn waardeloze handtekening er op te zetten. Als 1/5 van onze luisteraars een exemplaar koopt dan is hij uitverkocht! Dat is ijdele hoop maar toch. We rekenen op uw steun.

Mosselen-US-comic-formaat-(marges-7)(1)-9