Indianaxelle

Meestal bij zulke kleine mediarelletjes als rond Axelle is mijn reactie hetzelfde als de meerderheid van Vlaanderen. Ik vind mezelf comedian op Twitter, lanceer een paar “grappige” tweets en tegen het einde van de week waait er wel een nieuwe trend over het internet.

Maar deze keer is het toch anders want hoeveel keer in uw leven zie je iemand bekend worden en meteen crashen zonder écht iets te doen?
Axelle is een typisch voorbeeld van iets dat de media heeft groot gemaakt en daarna ook mee de grond heeft ingeboord terwijl ze aan de zijlijn stonden met de armen gekruist, knikkend van ‘Erg he!? Wat ze gedaan heeft?’

Het verschil is niemand heeft gevraagd haar bekend te maken. Zelfs zij niet. Maar komkommers ben je rap beu en aangezien sommige kranten ze al 3 jaar eten gaat er tekst en beeld naar haar. Akkoord, er bestaan nu veel twijfelachtige mediafiguren die tegen wil en dank ook maar blijven bestaan (ik ben er een van). Maar vergeet niet dat die blijven bestaan omdat de pers ze ook blijft aandacht geven. Wij op ons beurt praten er dan over op Twitter, journalisten zien dat er respons op komt en zo blijft de bal aan het rollen.

Ik zit vaak met een lichte walging te lezen in de krant iedere keer als een van Hot Marijke haar persberichten gepubliceerd geraakt. Niet te vergeten die keer dat ik de helft van onze zetel heb stuk gebeten toen ze in Villa Vanthilt zat om te vertellen dat ze moest verhuizen in Knokke. Ik snap überhaupt niet waarom een hoer zoveel aandacht naar haar zelf trekt aangezien mij dat zeer onappetijtelijk lijkt naar haar cliënteel. Ik dacht dat dat een van de interessantere aspecten van een prostituee was dat die hun mond houden achteraf. Soit, uiteindelijk kijk je op het internet en wij blijven over haar babbelen wat de cirkel weer rond maakt. Net zoals Jacky Lafon nu een referentie is naar dronkenschap, is Hot Marijke nu een referentie naar iets degoutant of mottig.

Je zou kunnen zeggen dat Lesley-Ann Poppe en Astrid Bryan daar ook tussen horen maar die doen dan effectief nog “iets”. Astrid en Lesley-Ann zijn producten/merken (weliswaar met een houdbaarheidsdatum). Astrid begonnen als cartoonfiguur en Lesley-Ann als lustobject van 50-plussers hebben tenminste een reden om af en toe in de belangstelling te staan want ze brengen iedere 2 maand wel een programma, boek, parfum of kraslot uit. En je kan twijfelen aan de kwaliteit daarvan maar ze blijven tenminste productief in de aandacht komen.

Wij voeden het mediamonster soms te veel. Een groot voorbeeld (klein beetje pun intended) is Maggie De Block. Ze is het populairste politiek figuur van dit land. En ook al is ze enorm nuchter gebleven onder alle aandacht laten we nooit vergeten hoe ze zo populair geworden is. Het begon allemaal met een volledig land dat na de vorige verkiezingen wees naar een foto in de krant en zei ‘Zie die dikke!!!’
Je oogst tenslotte wat je zaait. Hoeveel hebben er nu geen spijt dat ze jaren terug zoveel schouderklopjes gaven aan die gekke dikkerd met zijn frituurmopjes in De Slimste Mens?

Maar bij Axelle moet de schuld niet op ons afgeschoven worden. Zij is nu een begrip omdat de pers dat zo wou. Net zoals Het Nieuwsblad de hele tijd een zekere ‘Jolien’ op hun site bleven zetten. Er staat voldoende knap (en legaal) vrouwvolk in die tribunes om te fotograferen. Maar op basis van een goed ontvangen foto bleven ze op haar gefixeerd. Axelle zelf poseerde gewoon. Geen controversiële interviews, geen vermoeiende panelprogramma’s. Zelfs niet overdreven actief op sociale media want haar fanpagina is een product van een of andere creep die foto’s van haar accounts post met inspiratievolle quotes onder.

En dan krijg je die jachtfoto. Zoals Scheire al eens zei in Mosselen om Half Twee of de recentste Moules de Geek: ‘Er is niets dat de mensen zo agressief krijgt als dierenleed.’
En net zoals bij Jan Becaus die zich uitte als N-VA’er keerde iedereen (inclusief de pers) zich een volledige 180 graden. Het is zo moeilijk om te geilen op een minderjarig meisje als er een dood beest mee op de foto staat! Axelle zelf geeft geen respons. Haar fanpagina verdwijnt. Alweer geen interviews of controversiële reactie terwijl er rond haar een sharknado draait van krantenartikels en domme reacties op het internet.

En daarin ligt de magie van deze kleine mediarel. Hopelijk doet ze nooit haar mond open hierover en dooft dit tegen volgende week volledig uit want dan is ze er in geslaagd om bekend te worden en meteen te crashen zonder perse IETS te doen. (Behalve dan in beeld gaan staan af en toe)
Dan pas was Axelle echt iets speciaals want dan was zij in haar eigen verhaal zoals ‘Indiana Jones’ in ‘Raiders of the Lost Ark’. Overduidelijk de hoofdrolspeler maar uiteindelijk zelf niets toegevoegd om het verhaal gaande te houden. Terwijl Indy overal in beeld loopt gingen de Nazi’s toch die Ark vinden, openen en sterven. Terwijl Axelle overal op de foto ging had publiek en pers die jachtfoto al gevonden en haar gekruisigd voor haar zonden.

Als het schooljaar weer begint heeft Axelle het beste zomervakantie verhaal ooit. Die keer dat ze twee weken bekend was en ze heeft geen idee waarom ze het verdiend of verloren heeft.